Det at tage ansvar er en højt skattet disciplin både i arbejdslivet og i privatlivet. Når vi alle tager ansvar, kan vi løfte i flok, og gøre mere på kortere tid i en bedre kvalitet.
Udfordringen ved det at tage ansvar er, at det ikke altid er kommunikeret eller forstået, hvad ansvaret egentligt går ud på. Hvor det begynder, og hvor det ender.
Hvis man er en person med stor ansvarlighed og tillige har let ved at skaffe sig et overblik, så kan kombinationen være en kilde til dårlig samvittighed, frustration og måske endda kimen til stress. Fordi en ansvarlig person med overblik kan se, hvad der skal gøres og, hvad der mangler at blive gjort.
Hvis ingen andre gør det, ryger aktiviteten automatisk ind på to-do listen, uden tanke for hvem der har ansvaret for det. Når så opgaven er udført og måske ikke helt efter forskrifterne, så bliver den der havde ansvaret sur, over at få skylden for noget de ikke har gjort. Resultatet er, at den der har haft ulejligheden får en reprimande og bliver frustreret, og den der skulle have gjort det, og enten ikke har kunnet løfte opgaven eller ikke har prioriteret den, føler sig kritiseret og forurettet.
Hvis opgaven er perfekt udført, er der mere arbejde, hvor det kommer fra og en overfyldt to-do liste og måske en følelse af utilstrækkelighed.
Værktøjet kommer her:
Find ud af hvad dit ansvar er (og ikke er)
Bed om hjælp hvis du ikke kan løfte opgaven
Flyt fokus fra resultatet af hele opgaven til dit eget bidrag (ansvar)
Når vi alle tager ansvaret for det der er vores ansvar, så løfter vi i flok, og vi når mere på kortere tid i en bedre kvalitet.
Prøv det, det virker. www.birgitfriis.dk
Efter at have talt med mange klienter om lige dette emne, kan jeg konkludere, at der måske er en helt naturlig forklaring på det, hvis du ikke får det.
Er bange for at miste dit job eller ikke få et nyt? Er du bange for at blive syg? Er du bange for at blive bange?
Der er ikke god energi i at være utilfreds og alligevel er der rigtig mange der er det.
Kender du de her tanker: Jeg burde se at få... Jeg kunne jo også lige... man skulle jo egentlig holde op med... eller begynde på...
Jeg møder ofte klienter med det inderlige ønske om at være perfekte. De ønsker at kunne gå forrest og vise vejen. Levere den bedste præstation i alt, hvad de foretager sig.
Køb en lille bog. Hver aften inden du går i seng, så skriver du 3 ting, som der er gået godt i dag.
Det er godt at være hjælpsom, men pleaseri og behagesyge er usundt. Det ødelægger dit indre arbejdsklima og din selvrespekt smuldrer.
Jeg hører ofte folk sige:'' jeg ville ønske at mine kære ville høre hvad jeg siger. Jeg vil jo kun deres bedste''.
December er en skøn måned med mange forventninger både til os selv og til andre. Vi har så mange gode intentioner, men pludselig tager præstationerne og mængden af opgaver over, og hyggen og glæden forsvinder.
Ja da, som Business Coach i IBM gennem mere end 10 år, har jeg set det virke - ikke på en enkelt medarbejder eller chef, men på rigtig mange.