Brugte brudekjoler skal lokke rige asiatiske brudepar til Danmark

14. december 2017

Lea Kaliszan, der i marts 2017 åbnede butikken Brides by Kaliszan i Jersie, har med et 12-tal til eksamen i uddannelsen ´Iværksætteri i praksis´ fået mod på at forfølge sin drøm om at udleje brugte brudekjoler ikke bare til danskerne men også til unge, rige asiatiske brude.

Året før brylluppet tager mange rige asiater til Europa for at få taget ’pre-wedding photos’ iklædt tre til fem kjoler, som lejes til formålet. Billederne udstilles efterfølgende til brylluppet. Asiaterne har endnu ikke fået øje på, at Danmark og Lea kan noget særligt i den sammenhæng. Men det kan de få, mener Lea Kaliszan, der fik lagt en markedsføringsstrategi til at erobre det danske og asiatiske marked, da hun gennemførte iværksætteruddannelsen i ErhvervsCentret.

- Jeg har været rigtig glad for at tage uddannelsen i iværksætteri i ErhvervsCentret. Det har været både sjovt og lærerigt for mig at arbejde struktureret og intensivt med markedsføringen af min egen forretningsidé og samtidig møde så mange ligesindede med en passion om at få succes som selvstændig. Jeg har helt klart fået nogle redskaber til at markedsføre mig med, så jeg forhåbentlig kan få nye kunder, der ikke ønsker at betale 15.000 kroner for at eje en ny brudekjole. Uddannelsen gør, at jeg nu kan sætte ord på, hvad det er, jeg skal gøre, for at komme godt videre med min forretning, fortæller Lea, der for mange år siden har taget en Ph.d. i nærorientalsk arkæologi. 


Endnu kan Lea ikke leve af at udleje brugte brudekjoler fra den romantisk indrettede butik, hvor genbrugsmøbler og gamle lysekroner skaber en festlig stemning i den gule landejendom på Åsvej 3 i Jersie. Her har Lea samlet ca. 150 brugte, smukke brudekjoler, som hun sælger og lejer ud i alle mulige størrelser og stilarter fx retro, vintage og helt traditionelle; og en tilretning af kjolen er også med i prisen. Hun har på uddannelsen fået input til, hvordan hun bl.a. med en brandingindsats på sociale medier og en kick-start af et fondsfinansieret branding-projekt kan få brudebutikken med det bæredygtige forretningskoncept kendt i Danmark og på sigt Asien. 

Billeder af ’ugens kjole’ og ’månedens brudepar’ på sociale medier skal øge kendskabet til butikken
Leas nye strategi går blandt andet ud på, at hun på de sociale medier vil præsentere ’ugens kjole’ og ’månedens brudepar’ med billeder af dem fra prøvningen og det efterfølgende bryllup. 

- Jeg håber, at jeg ved at annoncere intensivt på Facebook, Instagram og DBA kan få sat min butik på landkortet, så flere ugifte kvinder lægger vejen forbi til en hyggelig ’brudekjole-prøve-amok’ oplevelse af et par timers varighed. Det skal være en fest at finde den rigtige kjole hos mig. Kunderne må gerne komme med deres veninder og få en fantastisk oplevelse. Kaffe og kage, et glas vin eller champagne og en tilretning af kjolen hører også med til en god handel hos mig, siger Lea med et stort smil og tilføjer, at hun som en del af den nye markedsføringsindsats også vil til at omdele ’old school flyers’ på cafeer og uddannelsesinstitutioner i indre København.

Ifølge Leas budgetter, som hun udviklede på uddannelsen og fremlagde til eksamen, er det kun en lille kundefremgang, der skal til, for at hun kan betale huslejen til brudekjolebutikken. Det er i første omgang det vigtigste for hende. Lea har nemlig også en indtægt som selvstændig konsulent inden for rådgivning og administration af EU-midler. Kombinationen med at have begge job er perfekt, mener Lea, der dog fremover har tænkt sig at bruge mere tid på at få brudebutikken til at blomstre, så hun får råd til at ansætte flygtninge til at tilrette kjolerne. 

- Indtil videre kan jeg ikke leve af min butik, men jeg kunne godt tænke mig at få råd til at gøre en forskel for flygtninge, så de kan komme ud på arbejdsmarkedet. Udfordringen for mig har siden åbningen i foråret været at få udbredt kendskabet til butikken og turde komme ud over rampen med at få nye kunder. Kunderne i min butik kommer ikke nødvendigvis igen. Jeg er udfordret på, at de fleste kun køber eller lejer en brudekjole én gang i livet, siger Lea. 


Et samarbejde med flere aktører om Danmark som bryllupsland skal etableres 
For at ’få hul’ på det asiatiske marked har Lea i øjeblikket en praktikant engageret i Kina, der arbejder på at indlede et samarbejde med rejsearrangører med speciale i ’pre-wedding photo shoot-rejser’ til Europa for velhavende kinesere. Lea har også tænkt sig at tage kontakt til bl.a. VisitDenmark og Greater Copenhagen for at høre, om de vil samarbejde med hende om at brande Danmark som turistland ift. photo shoot-fænomenet, der er meget stort i Asien. Ideen er i første omgang at få nogle asiatiske par herop, der kan få taget brudebilleder med Leas kjoler via temabaserede foto shoots forskellige steder i Danmark.   

- Jeg vil arbejde målrettet med at få godt greb i det asiatiske marked. Her er et potentiale for mig og hele landet, idet velhavende asiatere, der skal giftes, tager afsted sammen med deres egen fotograf til fx Paris, Rom, London og Prag for at få taget førbryllupsbilleder iført forskellige kjoler. De medbringer selv tre til fem kjoler, typisk med stramt liv og meget stort skørt og helst også langt slæb, som lejes til formålet.  De har også aftaler med frisører, limousineservice og make-up artister i besøgslandet. Min idé er at få lavet et online billedkatalog og skabt kontakt til en række rejsearrangører i Singapore, Taiwan, Kina og Malaysia, som har specialiseret sig i disse rejser, og få dem til at se ideen i, at kunden kan leje kjolerne ’on location’ i stedet for at skulle medbringe dem på rejsen. Hele konceptet er at sælge Danmark i forhold til temaer som ’Fairytale Denmark’, ’Det bæredygtige Danmark’, ’Wonderful Copenhagen’ og ’Oldest Kingdom in the World’, fortæller Lea. 

Uddannelsen ’Iværksætteri i praksis’, som Lea har taget, udbydes igen i ErhvervsCentret i samarbejde med Copenhagen Business Academy med start til januar 2018. Tilmelding sker via ErhvervsCentrets hjemmeside.

Kilde: ErhvervsCentret Greve


Flere artikler

Debatten om kommunekassen og Erhvervskilen og Green Hills

19-04-2021
I sommeren 2019 rasede debatten om byggemodningen af Erhvervskilen og Green Hills ville koste kommunekassen mindst 50 mio kr.

Ramasjang Redder Frøerne - Vil du være med?

19-04-2021
Ramasjang og DR har sat sig for at redde en gruppe dyr i Danmark – nemlig frøerne. Det kan dig og din familie også være med til i den kommende tid, hvor der både er TV, læringsmateriale og liveevents om frøer.

Online foredrag om psykisk sygdom

19-04-2021
Solrød Bibliotek og Kulturhus inviterer dig til online foredrag med overlæge og ph.d Bjørn H. Ebdrup fra Psykiatrisk Center Glostrup.

Læsestof til en god Ramadan

15-04-2021
Ramadanen fejres i år mellem den 13. april og den 12. maj. Det marker vi med en liste over bøger for både børn og voksne. God Ramadan!

Aflever inden 6. maj og undgå gebyrer

15-04-2021
Vi begynder at tilskrive gebyrer igen den 6. maj. Det vil sige, at du skal aflevere inden 6. maj for at undgå gebyrer og bøder. Du kan allerede nu aflevere i vores click & collect-tider eller postkasserne.

Kommunens største handelsstandsforening inviterede på borgmester-kaffe

15-04-2021
Både coronakrisen, digitalisering og nethandel var blandt samtaleemnerne, da borgmester Niels Hörup besøgte Solrød Centerforening som en del af kommunens virksomhedsindsats.

Grøn melder klar til sommer med fællesskab og livemusik – og dobbelt så mange koncertdage

15-04-2021
Publikum kan godt begynde at glæde sig: Til sommer står den nemlig på fest, fællesskab og livemusik i absolut topklasse, når danskerne inviteres med til hele 16 gange Grøn Koncert rundt om i landet. Tuborg og Muskelsvindfonden er klar med en ambitiøs plan for en ansvarlig afvikling af sommerens koncerter. Dette vil bl.a. betyde, at publikum bliver inddelt i sektioner på koncertpladserne, der kan skaleres op og ned efter myndighedernes anbefalinger.

Feriehjælp: Dansk Folkehjælp forventer at sætte trist rekord

15-04-2021
I 2020 modtog Dansk Folkehjælp ansøgning om feriehjælp fra 5.765 børnefamilier, hvilket udgjorde en stigning på 50% i forhold til 2019. Frem til den 30. april kan fattige danskere igen søge om Feriehjælp hos organisationen, og generelsekretær Klaus Nørlem spår, at antallet af ansøgere igen i år vil sætte en trist rekord. Det skyldes primært Corona-krisen – der har ramt den fattigste del af befolkningen hårdt.

Bliver det nye biogasanlæg bygget på et naturbeskyttet § 3-område?

12-04-2021
I forbindelse med det kommende biogasbyggeri i Solrød har kommunen undladt at undersøge byggearealets naturstatus som helt særligt § 3 naturbeskyttet område. Foreningen Bevar Naturen i Solrød har derfor indklaget Solrød Kommunes miljøgodkendelse af Solrød Bioenergi ApS til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Filmaften i Karlslunde Sognegård

12-04-2021
Alle er velkommen til filmaften i Karlslunde Sognegård. Vi ser filmen "Gravity" tirsdag d. 27. april, Kl. 19:00 til kl. 21:45.


ANNONCERING solrodnyt.dk · Nyhedsbrev



solrodnyt.dk

Annoncering på solrodnyt.dk
Flere placeringsmuligheder
Fra 75 kr./uge

Book online


Nyhedsbrev

Flere end 6.100 modtagere pr. udgivelse
Mandag og/eller fredag
Fra 300 kr./uge

Book online