Efter at have talt med mange klienter om lige dette emne, kan jeg konkludere, at der måske er en helt naturlig forklaring på det, hvis du ikke får det.
Anerkendelse er en underlig størrelse, for den svinger fra menneske til menneske og fra situation til situation. Vi ved kun selv, hvad vi vil anerkendes for. Opgaven skal betyde noget for dig, have krævet noget særligt af dig, og du bliver kun glad for den, hvis du er enig i den. Hvis du bliver anerkendt, får du energi, motivation og glæde, hvis du ikke får den anerkendelse du føler du har fortjent, føler du dig overset eller uretfærdigt behandlet. En ros du ikke føler du har fortjent virker måske stik modsat på dig.
Derfor må du hjælpe dem, der skal give dig anerkendelsen lidt på vej og værktøjet kommer her:
Spørg dig selv:
Hvem du vil have anerkendelsen fra og hvorfor?
Hvad særligt er der ved denne opgave, som retfærdiggør en anerkendelse?
Hvordan skal anerkendelsen se ud?
Svarene formuleres og forventningsafstemningen kommunikeres med rette vedkommende, måske bare ved at spørge: hvad synes du om …. Jeg var selv rigtig glad for resultatet, eller jeg fik brug for alle mine talenter fordi…
Prøv det, det virker. www.birgitfriis.dk
Er bange for at miste dit job eller ikke få et nyt? Er du bange for at blive syg? Er du bange for at blive bange?
Der er ikke god energi i at være utilfreds og alligevel er der rigtig mange der er det.
Kender du de her tanker: Jeg burde se at få... Jeg kunne jo også lige... man skulle jo egentlig holde op med... eller begynde på...
Det at tage ansvar er en højt skattet disciplin både i arbejdslivet og i privatlivet. Når vi alle tager ansvar, kan vi løfte i flok, og gøre mere på kortere tid i en bedre kvalitet.
Jeg møder ofte klienter med det inderlige ønske om at være perfekte. De ønsker at kunne gå forrest og vise vejen. Levere den bedste præstation i alt, hvad de foretager sig.
Køb en lille bog. Hver aften inden du går i seng, så skriver du 3 ting, som der er gået godt i dag.
Det er godt at være hjælpsom, men pleaseri og behagesyge er usundt. Det ødelægger dit indre arbejdsklima og din selvrespekt smuldrer.
Jeg hører ofte folk sige:'' jeg ville ønske at mine kære ville høre hvad jeg siger. Jeg vil jo kun deres bedste''.
December er en skøn måned med mange forventninger både til os selv og til andre. Vi har så mange gode intentioner, men pludselig tager præstationerne og mængden af opgaver over, og hyggen og glæden forsvinder.
Ja da, som Business Coach i IBM gennem mere end 10 år, har jeg set det virke - ikke på en enkelt medarbejder eller chef, men på rigtig mange.