December er en skøn måned med mange forventninger både til os selv og til andre. Vi har så mange gode intentioner, men pludselig tager præstationerne og mængden af opgaver over, og hyggen og glæden forsvinder.
Mange af mine klienter har fundet stor ro ved at bruge dette værktøj:
I slutningen af november udarbejdes en liste over alle de ting, du kunne tænke dig at nå i december måned og alle de ting, du ikke kan komme uden om.
Prioriter dem efter vigtighed
Sæt tid på hver enkelt aktivitet
Sæt tiden af i din kalender til alle aktiviteterne. (Allerede her får du en fornemmelse af om du er tidsoptimist.)
Hvis du kan se at det bliver svært at nå det hele inden juleaften, så må du enten bruge kortere tid på hver aktivitet eller uddelegere/stryge de sidste af listen.
I løbet af julemåneden kommer der helt sikkert nye opgaver, og de skal så prioriteres og sættes ind i kalenderen.
På denne måde får du et overblik over dine egne (ofte helt urealistiske) høje forventninger til dig selv. Du kan se i kalenderen, at det ikke kan lade sig gøre, og du kan have helt fred med, at du når det, du har prioriteret højest, fordi det var det vigtigste.
Prøv det, det virker. www.birgitfriis.dk
Efter at have talt med mange klienter om lige dette emne, kan jeg konkludere, at der måske er en helt naturlig forklaring på det, hvis du ikke får det.
Er bange for at miste dit job eller ikke få et nyt? Er du bange for at blive syg? Er du bange for at blive bange?
Der er ikke god energi i at være utilfreds og alligevel er der rigtig mange der er det.
Kender du de her tanker: Jeg burde se at få... Jeg kunne jo også lige... man skulle jo egentlig holde op med... eller begynde på...
Det at tage ansvar er en højt skattet disciplin både i arbejdslivet og i privatlivet. Når vi alle tager ansvar, kan vi løfte i flok, og gøre mere på kortere tid i en bedre kvalitet.
Jeg møder ofte klienter med det inderlige ønske om at være perfekte. De ønsker at kunne gå forrest og vise vejen. Levere den bedste præstation i alt, hvad de foretager sig.
Køb en lille bog. Hver aften inden du går i seng, så skriver du 3 ting, som der er gået godt i dag.
Det er godt at være hjælpsom, men pleaseri og behagesyge er usundt. Det ødelægger dit indre arbejdsklima og din selvrespekt smuldrer.
Jeg hører ofte folk sige:'' jeg ville ønske at mine kære ville høre hvad jeg siger. Jeg vil jo kun deres bedste''.
Ja da, som Business Coach i IBM gennem mere end 10 år, har jeg set det virke - ikke på en enkelt medarbejder eller chef, men på rigtig mange.