Ja da, som Business Coach i IBM gennem mere end 10 år, har jeg set det virke - ikke på en enkelt medarbejder eller chef, men på rigtig mange.
Det foregår sådan her:
1. Beslut dig for et bekymringstidspunkt hver dag f. eks kl. 16 eller kl. 21. Sæt 15-30 min. af afhængig af bekymrings mylderet.…
2. Når den første bekymring melder sig, så evaluer den på en skala fra 1-10 hvor 1 = en lille bekymring 10 = en meget stor bekymring.
3. Alle bekymringer under 5 må vente til de bliver værre og får et PYT med på vejen lige nu...
4. Alle dem der er over 5 må vente til det afsatte bekymringstidspunkt. De skal ikke skrives ned.
5. Når bekymringstidspunktet er inde, sæt dig da med f.eks en kop the/kaffe og behandl dem een ad gangen, som de kommer frem i dit hoved.
6. Spørg dig selv om bekymringen er indenfor eller udenfor din egen kontrol. Hvis svaret er udenfor, så giv det et PYT med på vejen, du kan alligevel ikke gøre noget ved det. Hvis det er indenfor din kontrol, så beslut dig for den første ting du kan gøre for at ændre eller løse bekymringen. Når der ikke kommer flere bekymringer eller tiden er gået, må resten vente til i morgen samme tid.
Dette værktøj vil efter en måneds brug for rigtig mange betyde, at de kan klare sig med ½ bekymringstime om ugen, som kun
vanskeligt kan udfyldes.
De har mere energi, mere fokus og mere glæde og nærvær i hverdagen.
Prøv det, det virker
Efter at have talt med mange klienter om lige dette emne, kan jeg konkludere, at der måske er en helt naturlig forklaring på det, hvis du ikke får det.
Er bange for at miste dit job eller ikke få et nyt? Er du bange for at blive syg? Er du bange for at blive bange?
Der er ikke god energi i at være utilfreds og alligevel er der rigtig mange der er det.
Kender du de her tanker: Jeg burde se at få... Jeg kunne jo også lige... man skulle jo egentlig holde op med... eller begynde på...
Det at tage ansvar er en højt skattet disciplin både i arbejdslivet og i privatlivet. Når vi alle tager ansvar, kan vi løfte i flok, og gøre mere på kortere tid i en bedre kvalitet.
Jeg møder ofte klienter med det inderlige ønske om at være perfekte. De ønsker at kunne gå forrest og vise vejen. Levere den bedste præstation i alt, hvad de foretager sig.
Køb en lille bog. Hver aften inden du går i seng, så skriver du 3 ting, som der er gået godt i dag.
Det er godt at være hjælpsom, men pleaseri og behagesyge er usundt. Det ødelægger dit indre arbejdsklima og din selvrespekt smuldrer.
Jeg hører ofte folk sige:'' jeg ville ønske at mine kære ville høre hvad jeg siger. Jeg vil jo kun deres bedste''.
December er en skøn måned med mange forventninger både til os selv og til andre. Vi har så mange gode intentioner, men pludselig tager præstationerne og mængden af opgaver over, og hyggen og glæden forsvinder.