3 effektive tips til en bedre søvn i sommervarmen

6. august 2018

Tropiske nætter er noget, vi danskere mest er vant til fra ferieophold i udlandet, og når man er på ferie, gør det ikke noget, at søvnen ikke fungerer optimalt. Det er først, når varmen overmander os i hjemlige omgivelser, at frustrationen melder sig, for når en travl hverdag skal passes, er det vigtigt at være veludhvilet efter en god nats søvn. Her er 3 gode råd fra Hafaro.dk til en bedre søvn i sommervarmen.

Skal man undgå, at helbreddet påvirkes af dårlig søvn i sommervarmen, er det en god idé at tage udgangspunkt i de to største faktorer, som er temperatur og lys. Først og fremmest er nedkøling afgørende, det gælder både i forhold til kroppens egne temperaturer og de omgivelser du sover i. Sørg for at skabe gennemtræk i soveværelset, i timerne op til sengetid, og har du mulighed for at lade et vindue stå åbent natten igennem, så gør det, den friske luft har nemlig en positiv effekt på søvnen, på samme måde som vi kender det fra små børn, der sover udenfor i deres barnevogn i dagtimerne. 

Kroppen sveder en del mere end normalt i sommervarmen, så det er vigtigt at holde væskebalancen. Der skal drikkes rigeligt i løbet af dagen, men også inden sengetid er det afgørende for den gode søvn, at kroppen ikke er dehydreret. Drik gerne danskvand i stedet for postevand, for den er tilsat salt og mineraler, som er noget af det, vi sveder ud af kroppen, og derfor kan bruge lidt ekstra af. Mange kender fornemmelsen af en fugtig krop i varmen, hvor tøj og langt hår klæber til huden, fordi vi sveder langt mere end normalt. Alt det vi udskiller kommer indefra, så derfor skal der fyldes godt på udefra. Suppler med et køligt brusebad inden du hopper i seng, så den fugtige hud er tør, når du lægger dig i sengetøjet.

Lys er der masser af i de varme sommermåneder, og så dannes der D-vitamin i kroppen, hvilket er godt for knogler og muskler. Men lyset bør begrænses til dagtimerne, for hvis ikke det holdes ude af soveværelset, kan kroppen ikke udskille nok af det vigtige søvnhormon Melatonin, og det er skidt for søvnen. Kan man ikke undgå flimmer fra tv'et i et tilstødende lokale, nattelamper der viser vej for små børn og tissetrængende eller skæret fra gadens nattebelysning gennem vinduerne, må man ty til alternative metoder. En sovemaske løser problemet effektivt. Masken lukker alt lys ude og nulstiller hjernen, så den undgår forstyrrende impulser fra omgivelserne – en god investering hvis du gerne vil sove bedre.






ANNONCERING solrodnyt.dk · Nyhedsbrev



solrodnyt.dk

Annoncering på solrodnyt.dk
Flere placeringsmuligheder
Fra 75 kr./uge

Book online


Nyhedsbrev

Flere end 6.100 modtagere pr. udgivelse
Mandag og/eller fredag
Fra 300 kr./uge

Book online